Jönköping och Linköping.

Hej!
Ja nu har det gått några veckor på semestern och vädret har varit varierande minst sagt.
Efter Danmarks resan så tog vi några dagar hemma med vila och bara njuta. Men Tordagen den 20 Juli tog vi bilen igen och for in i landet. Rättare sagt så landade vi först i Jönköping. Med våra fri nätter så sov vi på Scandic i Jönköping. Men så fort vi hade checkat in och lämnat väskorna så åkte vi naturligtvis till Gränna. Vädret var toppen och det var mycket folk. Men vi gick nog igenom alla olika kok som fanns med alla olika smaker av polkagrisar. Inte hade jag en aning om att det fanns så många smaker som det faktiskt fanns. Och hela atmosfären var så sjukt mysig. Små butiker, liten gata med lite gammal känsla på byggnaderna. Men det blev tycke folk under dagen och vi gav upp just polkagrisarna och tog bilen ner till hamnen nere i Gränna. Där hittade vi Hamnkrogen som vi bestämde oss för att ta en bil mat. Oj vad gott det var! Jag åt en varmrökt laxfile, jag som älskar lax tyckte den var jätte god. Andreas högg in på Räk- och laxbuffén som fick topp betyg den med. Hade mer än gärna ätit av den med då det var ett underbart uppdukat bord med alla sorters skaldjur, men som opererad så är buffé inget jag klara längre. Det är knappt värt att gå ut att äta men man lär sig med tiden. Mätta och belåtna så for vi tillbaka till Jönköping där vi tog oss lite dricka och bara njöt innan sägen väntade.

(Maten i Gränna)

(Go-dricka och i Jönköping)

Efter en redig frukost så åkte vi via Gränna igen då jag hade ångrat mig angående vissa polkagrisar så det blev en snabb visit där. Men inte långt ifrån polkagris-stråket låg Brahehus. Vilket är ett gammalt slott som vi naturligtvis ville titta på. Det var verkligen en häftig plats att besöka men även utsikten var otroligt vacker.

(En ny bostad som Andreas gav som förslag till min mamma)

Men visiten blev snabb och vi tog oss till Linköping. Lite stressat kom vi tillslut fram till flygvapen-museumet runt 15, vilket visade sig vara alldeles lagom då dom precis hade en guidad tur runt. I jämförelse med Säves museum så var detta riktigt intressant och mer ett museum än ett lekland. Så det rekommenderas verkligen om man gillar flygplan. En stor del av turen gick dock ut på att dom pratade om DC3:an som kraschade. Detta tyckte jag var väldigt intressant då jag inte hade jätte koll på vad som verkligen hände.

Väl klara där så åkte vi in till Scandic där vi tog oss en drink i sommar kvällen innan vi gick ut och kollade in staden och tog oss lite käk på Texas Longhorn. Det blev två goa köttbitar som avslutning på dagen.

Efter ännu en mysig natt och en toppen frukost så drog vi ut i skogen bokstavligen. Vi hade bestämt med en vän att träffas vid en grillplats han kände väl till. Dock hade vi fått endast koordinater att följa. Till en början gick det bra. Omgivningen var underbar och tillslut blev vi stående vid en slussning vid Göta kanal. Då jag aldrig sett detta tidigare så stannade vi som dom turister vi är och tog en massa kort. När båten väl hade slussats iväg så fick vi nästan lite bråttom att ta oss vidare. Men här började problemet. Vi tog in på en lite mindre väg efter gps:ens anvisingar så hamnade vi först på e väg som troligen ingen använt på ett tag med tanke på all växtlighet sen slutade det med att vägen slutade på en gård. Men tillslut så hittade vi rätt och wow vilken plats vi hamnat på. Det blev go mat och trevligt sällskap.

Efter all go mat så for vi över till andra sidan vattnet till Karlsborgs fästning. Det var helt klart värt ett besök. Riktigt mäktig syn. Vi och en guidad tur runt vilket var spännande med all dess historia.

Vi tillbringade dagen där och tillslut tog vi oss in till Skövde och tog oss lite käk innan vi började köra hemåt. Väl hemma var vi mer än nöjda med våran tripp. Nu blir det vila innan det blir besökare som kommer från Dalarna!

Ha de gött!

Bli den första att kommentera